WXP - Grøn firkant i skrivebeskyttet
Jørgen
2006-03-26 21:06:56 UTC
Hej

I filhåndtering har jeg en grøn firkant i "skrivebeskyttet" når jeg kigger
på egenskaber.
Hvad betyder den?
Jeg kan godt ændre den til "flueben" - jeg kan også fjerne den - men når jeg
lukker egneskaber og åbner igen - så er firkanten der igen.
Jeg oplever det som at jeg ikke kan skifte navn på en sådan folder - og har
også problemer med at flytte den.
Er der nogen der kan hjælpe?

med venlig hilsen
Jørgen
Asle Bjerva
2006-03-27 07:33:35 UTC
Post by Jørgen
[...]
Du får grøn firkant i mapper om det er forskjellige egenskaper (
rettigheter) på filene i en og samme mappe.
Typisk kan dette være indeksfiler for bilder, Thumbs.db, som er en
systemfil.
Slike filer kan man ikke slette eller flytte uten videre.
Forsøk å åpne filhåndtereren til å vise ALLE filer, også skjult og system,
og se om du har filer med slike rettigheter.
Enkelt filer kan ikke slettes "på normal" måte, fordi de er i bruk av
Windows ( er lastet inn i minne, dirver etc. )
Ved å starte om i feilsikret oppstart (F8) ved oppstart, kan rettighetene
endres og fileene slettes. OBS ! Programmene som "eier" filene bør
avinstalleres FØR man endrer / sletter filene, ellers vil kanskje ikke
Windows starte opp normalt etterpå !

Ved å klikke på sjekkboksen for rettigheter på en mappe med firkant, kan du
velge mellom skrivebesyttet (flueben) ikke (blank) og firkant som altså
representerer en blanding av rettigheter på filene i mappen.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no
Abricosicus
2006-03-27 07:44:48 UTC
Post by Jørgen
[...]

Jeg har også haft problemet.
I følge M$ er det en følge af SP2.

Den grønne firkant kommer også på nyoprettede mapper, som du ellers frit kan
manipulere med.

mvh.

Abricosicus
Leonard
2006-03-27 08:35:49 UTC
Post by Jørgen
Jeg oplever det som at jeg ikke kan skifte navn på en sådan folder - og har
også problemer med at flytte den.
Er der nogen der kan hjælpe?
Den vil jeg også gerne af med, den grønne firkant altså.
Den skrivebeskyttelse gør det rimeligt svært at arbejde frit med
dokumenter og billeder, som ellers burde være brugerens ejendom og
ikke systemets.
Problemet opstår også ved brug af USB-stick, som er blevet
skrivebeskyttet og ikke kan ændres på umiddelbart. Og hvad skal med et
flytbart medie, som man ikke kan skrive på?
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/