Win8: Undgå adgangskode ved start
Ivar
2012-11-11 13:54:14 UTC
Jeg har installeret en standard Windows 8 på et af mine børns pc.

Jeg vil gerne fjerne adgangskode ved opstart. Kan man det?
De sider jeg finder på nettet, er til pre-release versioner, og
hjælper mig ikke.

Et andet problem jeg har, er at jeg ønsker en mere simpel måde at
slukke computeren korrekt på. I Windows 7 skulle der to tryk til. I
Windows 8 kender jeg kun: mus op i højre øverste hjørne, lodret
ned og vælge Indstil, vælge Tænd/sluk og vælge fra menu.

Ivar Magnusson
Bertel Lund Hansen
2012-11-11 15:32:02 UTC
Post by Ivar
[...]
Jeg har ikke prøvet Win8. Virker Alt-F4 ikke (når skrivebordet
har fokus)?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
Ivar
2012-11-11 21:12:24 UTC
Post by Bertel Lund Hansen
Jeg har ikke prøvet Win8. Virker Alt-F4 ikke (når skrivebordet
har fokus)?
Det virker, men jeg tror ikke min datter på 7 år vil bruge
skrivebordet, på trods af at hun er vant til Windows 7.

Windows 8 starter i en startskærm (det er den man ser i reklamerne
for Windows 8), den betjenes meget lig en smart-phone. Browser,
programmer mm startes fra denne skærm. Skrivebordet ligger nærmest
som et program i startskærmen. Skrivebordet mangler den kendte
startknap i nederste venstre hjørne, da funktionerne derfra er
varetaget af startskærmen.

Ivar Magnusson
John Hansen
2012-11-11 16:23:21 UTC
Drop windowslogin ved at oprette en "lokalkonto" i "højre menu" under
PC-indstillinger - så går den direkte på uden at logge ind på mail mv.

Luk computeren kan klares ved at oprette en genvej mod følgende kode:
"%windir%\system32\shutdown.exe -s -t 00"
Virker hos mig. Har lagt den ind på startskærmen, men kan også lægges på
skrivebord.

John

Ivar Magnusson
Ivar
2012-11-11 21:02:49 UTC
Post by John Hansen
Drop windowslogin ved at oprette en "lokalkonto" i "højre menu" under
PC-indstillinger - så går den direkte på uden at logge ind på mail mv.
Ja, det var løsningen. Tak. Jeg troede at det var et krav for at
komme i "shoppen", at man skulle bruge et Windows Login.
Post by John Hansen
"%windir%\system32\shutdown.exe -s -t 00"
Virker hos mig. Har lagt den ind på startskærmen, men kan også lægges på
skrivebord.
Hvad er trickset til at lave det som en tile, så det er på
startskærmen?

Ivar Magnusson
John Hansen
2012-11-12 09:42:23 UTC
Jeg har lavet en genvej på skrivebordet og indsat koden - ændret navn til
"luk computer" og skiftet ikon og gemt igen. Derefter højreklik og vælg
fastgør til start. Så dukker den op på forsiden.

John Hansen

Ivar Magnusson
Henning
2012-11-11 17:26:02 UTC
Post by Ivar
Et andet problem jeg har, er at jeg ønsker en mere simpel måde at
slukke computeren korrekt på. I Windows 7 skulle der to tryk til. I
Tryk på afbryderknappen - er den sat korrekt op i bios vil Windows
lukke pænt ned.
Bertel Lund Hansen
2012-11-11 17:41:13 UTC
Post by Henning
Tryk på afbryderknappen - er den sat korrekt op i bios vil Windows
lukke pænt ned.
Sådan en bios har jeg ikke oplevet. Jeg sætter windowssyetemet op
til at dvale computeren når jeg trykker på slukknappen. Jeg kan
også sætte den op til at lukke ned.
Henning Præstegaard
2012-11-11 19:21:35 UTC
Post by Ivar
Jeg har installeret en standard Windows 8 på et af mine børns pc.
Uhada uhauha ;-)
Post by Ivar
Jeg vil gerne fjerne adgangskode ved opstart. Kan man det?
De sider jeg finder på nettet, er til pre-release versioner, og
hjælper mig ikke.
Simplet kære Watson.
På startsiden gå i søg og skriv netplwiz
Det starter Bruger Konto Kontrol (User accounts control panel)
Fjern fluebenet i logge på med pasword
Skriv passwordet i to bokse. For ikke at man kan slå password
beskyttelsen fra på en kørende maskine.
Genstart maskinen.

Fortryder du. Samme smøre som oven for. Blot sæt fluebenet.
Kilde:
http://news.cnet.com/8301-10805_3-57457967-75/how-to-bypass-the-windows-8-log-in-screen/

Jeg har lige lavet den manøvre på min maskine. Blev godt nok sløv
i opstart. Men har kun genstartet den enegang.
Post by Ivar
[...]
Pas. Jeg kører blot musen ned i højrehjørne istedet. Bringer den samme
menu frem.
Winowstast + i giver også den menu.

mvh
Henning
Ivar Magnusson
Ivar
2012-11-11 21:19:26 UTC
Post by Henning Præstegaard
Simplet kære Watson.
På startsiden gå i søg og skriv netplwiz
Det starter Bruger Konto Kontrol (User accounts control panel)
Fjern fluebenet i logge på med pasword
Det kan godt sket at det er simpelt, men det dur ikke til den
danske købeversion. Jeg fandt det samme, da jeg søgte. Prøv
at se på datoen for indlægget.

Ivar Magnusson
Henning Præstegaard
2012-11-12 11:03:37 UTC